lördag 30 april 2011

Sista April!

Ja så är det snart dags att hoppa in i duschen, känns som om det behövs efter dagens övningar.
I dag har jag, med viss hjälp, stängt tre hagar och sått vallfrö (med en harpa) på en åker och även hunnit med att äta glass med dottern och myst i solen!










Hästarna blev väldigt glada att få komma ut på bete!


Det blev ett kort galopp race och sedan kunde de inte motstå det färska gräset längre och så stod de som gjutna i backen och bara ÅT.


Senare ska vi fara iväg till Strömsberg och kika när de tänder kasen och skjuter raketer, det brukar vara riktigt mysigt och mycket folk. Jag läste på min systers blogg att hon längtade efter våra barndoms Valborgs-aftnar och där kan jag bara hålla med om att det var verkligen speciellt och "sprakande" på alla sätt och vis, men mysigt och härligt är nog det jag mest förknippar det med.


Våra Valborgs-aftnar nu för tiden innebär oftast att vi jobbar, på ett eller annat sätt och sedan efter god mat åker iväg och tittar på brasan och pratar med folk, när vi var små var vi alltid hemma och ofta var det bara vår familj och farmor och farfar och kanske några fastrar.
Där stod man i brasans sken och njöt av värmen och var fascinerad av elden överhuvudtaget, ofta var man bara "tvungen" att lägga in den där pinnen liiiite längre in i brasan annars skulle den nog inte brinna upp. Jag kan erkänna att jag fortfarande har svårt att bara stå bredvid och titta på, jag vill gärna peta lite i kanten av brasan och känna hur det nästan bränner i ansiktet.


Jag hoppas att du får en underbar kväll och om du tittar tillräckligt länge i lågornas sken så kommer även du att se de mest fantastiska bilderna!

Titta här vad som redan blommar.

2 kommentarer:

  1. Och med en hink vatten i handen, redo att rycka in om så behövdes. Som vi hinkat upp själva nere från vattenhålet bredvid bränngropen. Något år ville man inte stå allt för nära då lukten av vad som gömdes bland alla kvistar och annat skräp luktade för illa. Det sköts raketer och grillades korv på egentäljda pinnar över en liten brasa bredvid den stora. Det starkaste minnet är dock pappa! Hans pojkaktiga glädje och iver när det blev sista april. Det e nog då pappa va allra gladast, så minns iaf jag det hela :) Kram! Ps Längtar efter er, hoppas vi ses snart!!

    SvaraRadera
  2. Ja du, det är nog så vi alla minns våra sista april där hemma! Mysigt!

    Längtar efter er oxå! Kramar till tusen!

    SvaraRadera