tisdag 12 april 2011

En dag i hästarnas spår!

Idag har det (som vanligt på sistone) varit mycket häst.

B och jag satte för Arina  för rockarden och körde upp på en skogsväg, hon var lite spökig i början och skuttade för minsta lilla ljud bakifrån men bara ett eller två steg och stannade så fort jag tog i tömmarna. Hon lyssnade riktigt bra på rösten.

När vi kommit en bit upp på skogsvägen var svärfar där och högg vindfällen. Hon är lite lustig, motorsågen brydde hon sig inte ett dugg om, inte heller när B körde fram Svärfars bil så att vi kunde köra förbi, men när vi lite senare körde på riktigt grovt singel då skuttade hon.
För att inte prata om när vi körde i lite is som knakade under rockardens hjul!

Ja ja, vi körde ungefär 4 km upp på skogen och sedan vände vi, B trodde att vi skulle vara framme i Bultbo snart (dit är det ca 8 km; )

Så på vägen hem bytte vi och B körde, det gick också bra!

Väl hemma igen så var vi båda riktigt nöjda och B hade en fikakorg med sig och bjöd på kaffe och kaka, inte illa.

Efter en liten rast så åkte vi till E och kikade på hingsten som han fått hem. Expokust, en treårig ardenner kille han var riktigt tjusig, inte så stor utan lite mer i min smak!


Expokust 23085045
Mått: 156 cm, 206 cm, 28 cm
Exteriör: 87899=41
Tillstånd t.o.m. 2011


Så nu har jag lite mera att fundera på
;P

Sen efter lite mera fika och en pratstund så åkte vi hem och käkade lite mat.

Nu var det lilla Primulas tur att få selen på sig och idag blev det med tömmar också!!!

Vi selade på och det gick bra, hon stod i gången och blev lite fundersam men inga problem, sen gick vi ut och så tog jag tömmarna och såg gick vi iväg.
I början gjorde jag ingenting med tömmarna utan lät dem mest hänga ner mot hennes lår och dingla lite men sedan efter en stund började jag lyfta dem och lägga över på den ena sidan och sedan byta sida igen, hon brydde sig inte det minsta. Duktig flicka!

Vi gick en runda som går igenom en liten skogsbacke den kanske är ett par kilometer lång. Hon skötte sig utmärkt hela tiden och efter ungefär halva rundan så började jag ta lite i tömmarna och styra henne, i början blev hon frustrerad men efter en stund så tror jag att hon började förstå vad jag ville, och gjorde det om än lite motvilligt i början.

Väl hemma på gården så ställde vi i henne i skaklarna till kälken som stod framme efter alla provkörningar med Patrull.
Nu gjorde jag nog mitt första riktiga misstag med Primula, jag böjde mig ned och lyfte upp skaklarna och den ena gick emot hennes bakben, då tog hon ett skutt fram, men både jag och B var med och hon blev ändå kvar i skaklarna. Vi lugnade ner henne och gick ur och sedan i skaklarna igen, bara för att se hur hon skulle reagera. Hon var ko-lugn och jag sa att nästa gång ska jag lyfta skaklarna igen men nu fick det vara bra för den här gången!

Så på det stora hela en riktigt bra dag!

3 kommentarer:

  1. Inget farligt misstag, (som du kallar det;) det kan nästan vara ngt bra. Nu går det ju lätt att träna bort, medans hon e "liten och hanterbar" Va inte rädd för att få henne att reagera :)

    SvaraRadera
  2. Näe jag tyckte att det var lite "kul" att se att hon kan bli lite rädd och ÄNDÅ stå kvar mellan skaklarna, hon sprang inte över någon eller något annat tok, det enda som hände var att hon skuttade till! Det kommer garanterat att bli mera skakel träning!

    SvaraRadera
  3. Det kommer nog gå jättebra med den lilla.

    SvaraRadera