fredag 8 april 2011

Patrull, min lille gosegris!

Igår efter att jag varit på ett möte så kikade jag på telefonen och knäppte på ljudet igen, då hade en spekulant ringt flera gånger och sedan lämnat ett meddelande där de sa att de var på väg och skulle vara här om ....... 10 minuter. Jaha okej jag tänkte att jag skulle hinna käka lite men när maten var klar så stod de på gården.

Det var en kvinna som var runt 40 år och hennes man och en granntjej ca 20 år, kvinnan hade ridit i 30 år men skadat ryggen lite grann och var nu ute efter en lugn och stabil häst.

Som ni kanske märkte så blåste det ordentligt igår, vår studsmatta lyfte och landade 10 meter bort på en bil och lastbilen, och ni som är vana med hästar vet hur spökiga hästarna kan bli om det blåser...

Jag sa detta och de höll ju med om att det var ju inte de allra bästa förutsättningarna, men att det samtidigt var bra för var han lugn under dessa förhållandena så ÄR det ju en lugn häst!

Vi tog in Patrull och jag lämnade över borstar och bad dem göra så mycket som möjligt för att jag skulle kunna se hur han reagerade på dom och hur de gjorde.
Patrull skötte sig som vanligt väldigt bra under borstningen då bara myser han. Kvinnan fick en hovkrats och jag sa att hon fick välja om hon ville göra det eller inte, han var riktigt skitig om hovarna, men att det är ju bra att för dom att se hur han är att lyfta hovarna på. Då testade Patrull som han kan göra och ryckte undan benet tre gånger och ställde ner, men hon var ungefär som mig och lyfte lugnt upp det igen och sa åt honom att sluta fjanta sig.

På med sadel och ut, nu fick tjejen prova först, hon skrattade hela tiden och sa att han var som en stor shettis.
Hon tyckte att han var härlig att rida och att han var väldigt känslig i munnen, så var det kvinnans tur och även hon gillade hans känslighet och att han var så pass smidig trots sin storlek.

Nu skulle vi sadla  av och sela på. Sagt och gjort, när selen var på så skulle vi/jag sätta för honom i kälken, nu tog vinden i ännu värre och Patrull klev ur skaklarna lika snabbt som han klev i.
Men på fjärde försöket så stannade han och stod stilla så att vi kunde sätta fast skaklarna, så körde jag första biten och han gick som en klocka trots att vinden ven runt knutarna och man fick hålla i mössorna.
Kvinnan körde något varv på planen och jag gick med och talade om att jag använder rösten och kommandon mycket när jag kör. Tror till och med att de blev imponerade av att han trots vinande vind var lugn och hörde vad vi sa.
Vi körde tillbaka och tog ifrån honom, tog in honom i stallet och selade av.

Sedan blev det prata av i ca 1 timme, de skulle åka hem och prata, fundera och sedan höra av sig till mig.
Vi får väl se om de hör av sig....

Ja ja då hade i alla fall B kommit upp och vi skulle ta in hästarna, studsmattan som flög iväg ligger fortfarande utanför stalldörren. Vi tar in Patrull, Helge och Primula.
Så går vi och hämtar Peggy och Arina, jag ser på Arina att hon är stressad av blåsten och frågar B om vi ska gå in på baksidan i stället. -Nej det går nog bra.
Men det gjorde det inte, hon vill inte gå och när hon väl kommer så knuffar hon B så att han ramlar och jag tror att hon ska trampa på honom. Hon gör tack och lov inte det och B kan resa sig och borstar av sig och så går dom in i stallet, så ska jag och Peggy gå förbi och jag säger till henne att gå SAKTA, det gör hon och är inte särskilt orolig. Hon är ju så cool min lilla fröken.

In med hästarna i boxarna och prata lite, kolla med B så att det verkligen inte hände något, men han verkar ha klarat sig utan större skråmor.

Om allt går som det är tänkt kommer en ny intressent idag och ytterligare en på lördag. Det vore väl själva faaan om jag inte ska kunna hitta på någon riktigt bra som dessutom vill ha Patrull. Håll tummarna!

2 kommentarer:

  1. Det låter ju bra allt det där. Hoppas de hör av sig och visar sig vara bra människor också...
    Kramar

    SvaraRadera
  2. De vill köpa honom! Jobbigt och bra samtidigt att få möjlighet att välja...

    SvaraRadera