tisdag 15 mars 2011

Sol, promenad och utmaningar!

Såååå underbart med lite sol, det behövs efter denna vinter som varat i evighet (känns det i alla fall som).
Idag har jag verkligen njutit av livet. Jag fick för mig att jag skulle ta med Primula på en promenad ner i byn, och det gjorde jag.

Vi gick runt i kvarteret och tittade på barn som gungade, tanter som fikade och gubbar som klippte äppelträd. Allt var frid och fröjd, alla var glada både av att se solen och och min lilla pålla ; ) Vi knatade runt där och inget var särskilt läskigt utan det bara flöt på. Så var rundan slut och går hemåt där alla andra hästar står och ropar på henne, DÅ blir det bråttom...
Men jag backar henne och vi går myrsteg och så fort hon kommer förbi mig så får hon backa igen! Uppe i korsningen där vi antingen kan svänga ner på gården eller över järnvägen bestämmer jag mig för att vi ska gå och titta på virkes-högarna som ligger på andra sidan järnvägen.
Det vill inte Primula så hon går på sidan och tittar hemåt men följer ändå motvilligt med. Vi tittar på virket och nosar i vattenpölar (inte jag bara Prims) sen vänder vi hemåt igen. Lugnare nu denna gång!

Hemma på gården så är dörren till ladan öppen och vi går in där och kikar lite, klämmer oss in mellan höbalar och står där och funderar lite. Hon är fantastisk min lilla Primula!

Så får Primula gå ut i hagen och jag tar in Peggy i stället, selar på henne och sätter för henne för rockarden. Så går vi iväg, hon verkar inte bry sig om den så jag kliver i, men tänker inte på att det är glansis en bit framöver och att Peggy är oskodd....

Men Peggy kliver lugnt ut i snön och får bra fäste, jag sitter däremot riktigt på sniskan!!! Men allt går bra och vi kör en vända på Tierp! Peggy bryr sig inte ett dugg om bilar eller vattenpölar utan knatar på framåt, stannar när jag vill och sköter sig utmärkt. Hemma igen så tar vi en annan väg förbi isen och allt går KANON!!

Med andra ord en UNDERBAR dag med mina hästar!

Nu ska jag jobba lite igen, så hoppas att du också hinner ut i solen en sväng!

Kram

2 kommentarer: