torsdag 31 mars 2011

Nyvaken och forfarande seg.....

Varför ska det vara så segt att komma upp på morgonen efter att vi ställt om klockan. Det gillar jag inte. Jag skulle verkligen gilla att vi struntade i att ändra till vintertid och hade sommartid året om. Men men det kanske bara är jag som vill ha det så?!

Igår efter en lång dags arbete tog jag in alla hästar själv, för första gången sedan Arina flyttat hit...
Så jag gick ut och släppte in Prims och Helge i sina boxar och sedan tog jag grimskaften till Peggy och Arina. Dom stod vid öppningen och väntade.

Satte fast grimskaften och öppnade grindhandtagen och gick ut, Arina tyckte att det var liiiite konstigt att behöva bli ledd tillsammans med Peggy men accepterade att vi skulle gå ut och svänga runt för att stänga hagen igen. så gick vi in mot stallet och då hade Arina bråttom... Så jag fick säga åt henne flera gånger, men det gick bra. Min dörr in till stallet är INTE så bred att två Ardenner rumpor får plats i den samtidigt så nu fick Arina snällt acceptera att hon fick gå sist. Ja det gick också bra.
Jag släpper in Peggy i sin box och slänger bara upp grimskaftet över halsen medan jag ska släppa in Arina, som nu har väldigt bråttom och inte alls vill stå stilla i gången medan jag stänger boxdörren åt Peggy. Men stilla fick hon stå i alla fall... Vi går bort till Arinas box och in där, så tar jag av grimman, men jag brukar alltid hålla i luggen bara för att de inte ska koppla "av med grimman" med "spring iväg" så där står jag och håller en Ardenner tjej i luggen, hon väger säkert 800 kg och hon fattar inte riktigt att hon sitter fast... Så jag åker med en meter men sen så känner hon att det är något som hänger i luggen  och säjer att jag ska vara lugn.
Så efter detta stannar hon och står still en liiiten stund och jag kan klappa henne lite och släpper och säger att nu får du gå. Då äör maten borta på några minuter! Det är en riktig Ardenner, alltid matglad!

Hoppas på sol idag också, det gör gott för humöret!
Kram

4 kommentarer:

  1. Hoppas du inte gjorde illa dig? Skönt att hon lyssnade på dig sen iaf! Kramar hoppas vi ses snart!

    SvaraRadera
  2. Längtar efter dig! Ville bara säga det..

    SvaraRadera
  3. Längtar efter dig oxå! TACK!

    SvaraRadera
  4. Nej då det var ingen fara mamma! Allt gick bra!

    SvaraRadera