tisdag 22 mars 2011

Dagen som gick....

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja, men nu blir det så här.
Jag började dagen med en tripp till smågrisarna och matade och mockade och pysslade en del. Sen blev det väckning och utfodring av barn ; ) och så fick hästarna sitt.

Sedan jobbade jag och tog lunch, sen lastade jag skaklarna på släpkärran och for iväg till Ellen och Patrull, jag hade lagt i selen eftersom jag tänkte att de som skulle komma och titta kanske ville provköra lite.

Så fick Patrull komma in och jag la på selen för att kolla att den passade ordentligt innan de kom, borstade Patrull som bara njöt hela tiden, ja det är samma häst som för några dagar sedan blivit beskylld för att vara sur och otrevlig och hugga efter folk.

Ja ja, selade av igen och mockade ut Patrulls box, så gick vi in till Ellen och pratade lite innan Ellen åkte och hämtade Molly, Otto och Hugo sov (Otto har fått vattkoppor) så jag var "barnvakt" en stund.

Så kommer dom och jag hämtar Patrull i hagen och vi går upp till stallet och jag frågar om de vill prova rida först eller om vi ska sela honom. vi lägger på sadeln.

Patrull står still i boxen och blir borstad och sadlad. (det kunde han visst inte heller för några dagar sedan ; )
Så går vi ner till vägen och Hon kliver upp i sadeln och skrittar bortåt och tar lite trav på hemvägen, Patrull sköter sig utmärkt. Så ska Han provrida, han berättar att han precis tagit ryttarmärket, ja det går också kanon bra, travar de också.

Vi står och pratar lite och sedan ska vi sela honom och prova köra lite.

På med selen och ut till skaklarna, han kliver i snällt och fint, står stilla när vi kopplar för och så ska den andra kvinnan köra. Ja vad kan man säga, han går som en klocka bryr sig inte det minsta om skaklar, lyssnar på hjälper och sköter sig exemplariskt!

På väg tillbaka till stallet, eller det började redan när Han red honom så börjar de prata om hur de ska lösa det hemma och att han är fin och duktig och inte verkar bry sig särskilt mycket om trafik och det andra runtomkring. Vi kopplar ifrån och släpper ut Patrull i hagen igen, de säger att de ska fundera men att de ska höra av sig i morgon vad de än bestämmer sig för.

Jag svara att jag tycker absolut att de ska åka hem och fundera på hur de känner och tänka efter, att köpa häst ska inte vara något impuls beslut!

Vi pratade om en massa annat och de frågade om massor av saker, mitt intryck av dem var att de var villiga att utbilda sig själva och inte bara hästen, de verkade ha förstått att det handlar om samspelet mellan ryttare/förare och häst!

Ja som sagt var vi får se hur det blir, men det var i vilket fall som helst skönt att se att Patrull var som Patrull ska vara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar