onsdag 23 februari 2011

Ja ha då var det morgon igen, en ny dag har precis börjat med allt vad det innebär.

Igår så jobbade jag mest hela tiden, jag kastrerade ca 45 kultingar och masserade resten av dagen.
Kan inte påstå att den första biten var särskilt rolig men som det ser ut i dag så finns inget alternativ till kastrering. Man kastrerar galtar dels för att inte få oönskade betäckningar men den största orsaken är att vi människor som senare ska äta köttet inte vill riskera något som kallas för orne lukt på köttet, det är en galt doft som finns på ca 5% av alla grisar som slaktas och inte märks förrän man steker köttet.



Jag skulle önska att man kunde kolla detta på slakteriet, att man inte behövde kastrera alls utan enkelt kolla om köttet har galtlukt, men det verkar vara väldigt svårt att genomföra!
Det man idag diskuterar är ett "vaccin" som dämpar könshormonerna (kemisk kastrering)  hos det behandlade djuret (säkert jättenyttigt att använda och att äta!) och bedövning innan kastration, vilket innebär att man får hantera grisen flera gånger  för att den först ska bedövas i varje pungkula och sedan vänta en stund så att bedövningen tar för att sedan åter lyfta upp och utföra kastreringen precis som vanligt...
Jag tror dessvärre inte att något av dessa alternativ kommer att vara ett bra alternativ.

Vaccinet finns det idag ingen/lite forskning på eventuella biverkningar och hur det kommer att påverka de som sedan äter köttet är inte heller undersökt, jag vill absolut INTE ge mina barn eller äta själv något som är behandlat för att dämpa könshormoner! Vad ska det bli då, kommer våra barn att kunna få barn eller kommer de aldrig att utvecklas till vuxna människor? Vad kommer att hända med de som hanterar detta vaccin, om man under vaccinering sticker sig själv, blir man då steril?
Varför ska vi människor proppa i massa hormoner i våra kroppar på ett eller annat vis?!

Och bedövningen.... Ja du jag har kastrerat ett antal kultingar och kan nog säga med säkerhet att de blir mest stressade av att lyftas upp och hållas fast! Själva ingreppet går relativt fort och det är inte då de skriker som mest. Nu vill jag ju inte framstå som någon som gillar att kastrera, för det gör jag INTE, men vi som är konsumenter vill ha ett kött som inte luktar galt och i dag är nog traditionell kastrering det bästa alternativet!

Jag hoppas att det ska komma ett enkelt test där inga djur behöver behandlas med olika preparat eller stressas pga hantering, kanske kan de komma med könssorterad sperma så att inga galtar föds!

Nu har jag surrat nog om grisar och kastrering.



Idag ska jag och Linnea ha en tjejdag, Linnea och hennes kompis ska följa med mig till staden och vi ska gå på badhuset och bara ha det skönt!

Hoppas att du får en toppen dag, det ska jag!

2 kommentarer:

  1. Åhhh, lyllos er! Låter helmysigt, tänk om man kunde vara med. Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag håller med! Både vad gäller inlägget om kastrering, bra dag och mammas kommentar :) Puss

    SvaraRadera