fredag 28 januari 2011

Primula Veris och underbar vår/vinter sol!

Igår började jag dagen med 5 behandlingar efter varandra sen blev det dags för lunch. Fikade lite med en trevlig granne som tittade in, pratade om livet och allt möjligt gjorde mig en härlig fruktsallad och vilade en stund, men solen sken utanför fönstret och ropade på mig att komma ut!
Så jag bestämde mig för att Primula på en promenad, tänkte att jag kanske kunde ha lite fördel av halkan om jag hade bra fäste och inte hon.... Hon är stor nu min lilla dam!

Sagt och gjort på med kläder och mina underbar "icebugs" och ut och hämta lilla fröken. Tog på en repgrimma för att ha bättre kontroll på henne.
Så gav vi oss iväg, vi kom inte så långt innan Jessica hann i fatt oss och sedan följde med oss på vår lilla utflykt.

Vi gick förbi våra grannars tokskällande hundar, förbi brevlådor som man "måste" nosa lite på, hon skuttade lite när en bil hade kört om oss, men annars var det lugnt. Jessica och jag kunde gå och prata och Primula bara följde med!

När vi närmade oss väg 292 som vi skulle korsa blev det lite mycket, på åkern står en tröska som gick sönder i höstas, den måste vi titta på, sen kommer "bajshusen" (pumpstationer som luktar skit) det var också konstigt och så var det ju ganska mycket trafik på 292 och E4 en bit bort. Primula fick fundera lite sen gick vi, då hade hon ganska bråttom men gick ändå sansat.
Vi korsade vägen och en bil kör förbi oss bakom, då skuttade hon igen, sen gick vi vidare, hon var lite stressad och började ropa på resten av flocken. Hon gick nära mig och pillade med mulen på min axel, sökte trygghet och närhet, jag pratade med henne och vi gick vidare.

Vi var snart halvvägs och då hade Primula lugnat ner sig igen, då kommer tre rådjur och skuttar över vägen... Men Primula rör inte en fena, hon slappnar av och lugnar sig med gnäggandet och går på lugnt och fint, ser sig omkring, kikar på highland cattle djuren som går i hagen, nosar på brevlådor.

När vi har ca 1km kvar hem så blir Primula riktigt trött och lunkar efter, bryr sig inte om bilar, brevlådor eller annat. Men när vi kommer till hagen där Peggy och Patrull kommer farandes så finns det energi igen, men hon lyssnar bra och är ändå lugn.

Vi går in i stallet och byter grimma så får hon gå ut till resten av ligan, när jag släppt henne då går det fort!
En underbar promenad med en underbar liten häst!


Sen var det dags att byta om och jobba lite till.... Fick hjälp av sonen med urplockning av disken under tiden jag masserade. Sen lagades det middag, stekt fläsk med potatis och löksås, det smakade bra. sen ville jag inte göra så mycket mer....

Hoppas på en lika härlig dag idag med solsken och energi!

1 kommentar:

  1. Låter som en perfekt promenad! Och det hoppas jag oxå att du får <3 kram

    SvaraRadera