måndag 31 januari 2011

Dagen D!

Får en liten knut i magen på en gång när jag tänker på det, men vaknade efter en dröm där allt gick som en dans.
Drömde att jag och Annika lastade Patrull, han ska ju flytta idag (där kom knuten igen) i drömmen så gick Patrull på transporten vid första försöket, den känslan ska jag ha med mig ut i stallet idag, han stod lugnt och stilla och allt gick jätte bra!
Patrull har inte varit lättlastad tidigare....

Men det kommer att gå fin fint idag!

Var och hjälpte en ardenner gubbe med hans dräktiga märr igår, hon har varit dålig i ca 1 månad, det började med att hon var halt. Då tog de ut veterinär, som sa åk till Ultuna. Där kollade de fång och röntgade, hittade en liten "prick" på röntgenbilderna på vänster bak knä, bakterieinfektion sa de, medicin fick märren men blev inte bra. Efter 10 dagar in igen till Ultuna ny röntgen och mera medicin, men blir bara lite bättre inte helt bra. Sen har de haft kontakt med hästmassör, kiropraktor och veterinär....

Men i går morse fick han inte upp henne! Så vid ett tiden kom han hem till oss och jag följde med till stallet för att kolla om jag kunde hjälpa till.
Och i boxen ligger hon och jag ser på ögonen att hon har ont och är trött. Vi går in och hon lägger sig på mage, B lägger ett rep runt bogen och han drar medan jag knuffar men märren har försökt resa sig själv och hamnat så långt in i ett hörn i boxen så hon får inte ut benen framåt.
Vi knuffar och drar men hon kommer inte upp!

Så ringer vi efter en granne som också hjälper till, men nej hon orkar inte. Jag ringer lite tjejer och kollar om någon har något bra tips, jag pratar med mina föräldrars veterinär hon tycker att vi ska ha ut en veterinär för märren måste UPP. Jag säger detta till B som efter ett antal misslyckade samtal åker till sin veterinär för att få hjälp.
Jag och grannen står kvar i stallet och jag känner och klämmer på märren som i mina ögon visar tydligt obehag när jag trycker på magen, hon hugger mot min hand och sedan lägger hon sig på sida och sparkar i väggen.
Efter en tids väntan kommer B tillbaka och har fått mera smärtlindrande medicin som vi ger henne, vi väntar en timme för att det ska hinna verka ordentligt och försöker igen. Veterinären har dessutom sagt till B att vi MÅSTE få upp henne annars är det avlivning som gäller. När B talar om detta så är det inte långt kvar till tårarna för honom, jag som är en riktig lipsill har inte kommit så långt utan är totalt fokuserad på att märren SKA upp!

Så nu försöker vi igen, men hon ligger så dumt inne hörnet, jag säger att vi måste dra henne bakåt så hon kan sträcka ut benen framåt. B och grannen tror inte att vi kommer att orka....
-Hur ska vi rå flytta 800 kg häst?
Men vi behöver ju inte bära henne, det räcker ju att vi drar runt henne så att hon får plats! Nu slutar jag vara försiktig hjälpreda och kliver fram och gör som jag vill att vi ska göra. Jag sätter ett band runt märrens undre framben och så kopplar vi i ett rep i det sen säger jag till att nu försöker vi, kom igen nu!

Vi drar och mycket riktigt så vrider vi märren runt i boxen och hon trivs inte alls med att sitta fast och flyttas runt på detta omilda sätt utan försöker att resa sig. Hon kommer inte upp, men vi fortsätter att dra henne lite till och nu så kastar hon sig upp och står på MYCKET ostadiga ben. Men hon står, lyckan lyser i märrens ögon och i B´s ögon som är glansiga av glädje! Nu säger jag till B att hon är nog törstig, och det är hon, 3 hinkar vatten rinner genom hennes mun ner i halsen, hon äter hö och ser riktigt nöjd ut. Hon har dragit upp magen så hon ser ut som en vinthund och efter en månads sjukdom så har musklerna blivit väldigt tunna, det syns på henne att hon har ont, men nu står hon på benen i alla fall!

Så efter ca 10 minuter på benen säger jag att vi ska nog gå en sväng med henne så att hon får röra på sig och magen får komma igång, nu är klockan fyra på eftermiddagen....
Vi går en liten promenad och hon rör sig bättre för varje steg, hon är pigg och vaksam i blicken och på väg tillbaka så nosar hon och beter sig som en häst ska!

Så släpper vi ut henne i hagen och hon börjar genast att äta av höet som ligger där, hon dricker en hink vatten till och jag får skjuts hem. Jag ber B att ringa till veterinären igen och kolla vad hon tycker om han ska försöka gå lite med märren och sen säger jag till honom att ringa mig om hon inte kliver upp i morgon bitti.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att hon mår bättre nu och att jag inte behöver åka dit idag, men om det behövs så åker jag givetvis!

Nu ska jag gå ut och fixa lite med Patrull och göra Helge redo, för Helge ska vara riddarhäst och jag väpnare idag på morgonen, så idag blir det hästar på schemat till 100%

Håll tummarna för att allt går som det ska!

Ha en underbar dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar