lördag 10 mars 2012

Vilken dag! Vilken underbar dag!!!!

Dagen började ganska tidigt, för att vara lördag i alla fall. Jag gick upp och åt en god frukost sen gick jag ut och förberedde för dagens eskapader.

Transporten skulle sättas för och alla saker skulle packas, Peggy skulle hinna äta lite frukost och borstas av.

Så efter en del pyssel så kom Jessica och vi lastade Peggy och åkte iväg. Väl framme var vi först på plats och det var skönt, jag hade tänkt att Peggy skulle hinna acklimatisera sig lite innan de andra hästarna kom och de eventuella besökarna. Det var ju första gången för oss båda att delta i en sådan aktivitet.

Vi lastade ur och kikade runt lite i lugn och ro innan vi la på selen och satte för kälken och så körde vi iväg, ut i skogen där vi skulle köra resten av förmiddagen. Peggy var riktigt pigg på vägen upp och jag fick hålla in henne ibland, det var rejält halt att gå för oss i sällskapet som inte hade broddat!



Så var det dags att ge sig ut ibland stockar och sten och försöka få fram några pinnar till vägen så att Kjell och hans hästar kunde köra fram dem den sista biten.

Vi han köra ungefär två lass innan det kom hästar och folk....
Massor med folk, det var helt otroligt vad många som letat sig ut i skogen och var intresserade av vad vi gjorde och ville titta och klappa på våra hästar!

Peggy är helt underbar!!! Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag har den allra bästa hästen i hela världen. Hon går fram överallt och är följsam som få. Hon skötte sig som vanligt utmärkt och fick mycket beröm av en del väldigt kunniga hästkarlar.

Vi har idag kört fram en del virke och pratat en del och lärt oss massor, jag hade turen att få en alldeles egen "instruktör" som dessutom var riktigt duktig på att visa och förklara. En kille som kör med Nordsvensk i vanliga fall men som fick låna tömmarna ett tag och efter det sa -Om ni får komma ut och köra lite mera så kommer det här att bli en riktigt bra skogshäst! Såååå kul att höra att det inte bara är jag som tror på Peggy som körhäst.

Vi var ju inte själva i skogen....
Vi hade sällskap av Kjell och hans par Pommac och Rolle, de körde griplastarvagn. Sen var det Göran som skjutsade besökarna med Truls och Rolf som körde Astor och skakelsläpan och sist men inte minst Janne som körde med Arrack med lunningspulkan.



För att inte tala om alla besökare, ni gjorde ju att vår dag blev ännu bättre! Så mycket folk, så många glada ansikten, så många barn som ville klappa och helst av allt rida, så många råd och tips från äldre och mer erfarna människor och framför allt känslan av att få jobba med sin allra bästa arbetskamrat.



Det är lycka det!

Så till er alla som varit med denna dag ett jätte stort tack, och till er som inte hade tid vi satsar på en skogsdag  nästa år igen, så välkommen då!

Nu ska jag gå ut och ta in mina små pållar, det blåser och snöar som bara den nu...

1 kommentar:

  1. Ja, det var en toppen dag! Ni var super duktiga som ordnat allt så bra, det var jättekul att få se allt, både folk och fä. Stor kram

    SvaraRadera