onsdag 7 mars 2012

Parasiter, virus, mask och skitsnack....

Ja det var väll kvällen i stora drag... ; )

Jag var på en föreläsning av bland andra en veterinär som pratade om vad som är viktigt att tänka på inför fölningen. Det var intressant, men man slutar aldrig att fascineras över människors okunskap och i vissa fall rena rama idioti.

Veterinären pratade på sakligt och fölning och komplikationer och när han tog upp fellägen och vad som måste göras så utbrister en kvinna i medelåldern -Men man ska väll inte in och gräva runt själv, man ringer väll efter veterinär?!
Han svarar lugnt att ibland så måste man ju gå in själv för att hinna rädda fölet och stoet... Men man ska givetvis ha kontakt med vet. Då blir kvinnan ännu mera upprörd och börjar fråga om det finns kurser att gå i hur man rättar fellägen....
Då är jag återigen glad att jag fått växa upp på gård med kor och andra djur, jag har aldrig rättat ett felläge på en häst och vet att de är känsligare för infektioner än vad kor är, men jag har tappat räkningen på hur många kalvar jag fått plocka ut och griskultingar. Och tack vare detta så känner inte jag någon större oro över att behöva stoppa in armen. Men jag hoppas givetvis att jag slipper!

När vi satt där och lyssnade på hur en normal fölning går till så var det som om han beskrev Primulas födsel! Jag satt där och lyssnade och mindes varje sekund och hur jag i flera månader oroat mig inför fölningen och allt som kunde (och skulle) gå fel. Och så funkar allt precis som det ska! Jag mindes min glädje när jag insåg att allt faktiskt gått bra, att fölet var friskt, Peggy mådde bra och den där lilla lilla fölungen tog sina första stapplande steg för att nå juvret.



Sen kom kvinnan från ett läkemedelsföretag och föreläste om parasiter och vaccinationer. Då kommer nästa stund av förundran...

Efter en lååång diskussion om vikten av att avmaska fölet och att se till att parasittrycket hölls på så låg nivå som möjligt så frågar en kvinna vilket som är bäst. Hon hade ca 20 hektar bete/åkermark och undrade vad som var bäst för hennes tre hästar, att få gå på hela ytan på en gång eller att få gå på ca 5 hektar ena året och 5 hektar nästa och på så sätt hålla nere parasittrycket?
Detta kunde inte kvinnan från läkemedelsföretaget svara på! Hon tyckte själv att det måste ju var "trevligare" för hästarna att få gå på en större yta...

Så då sa jag att utifrån fölets synvinkel så måste det väll ändå vara bättre att få gå på ett "nytt" bete där det inte gått andra hästar på 5 år än att alla går i en jättestor hage varje år? Jag fick inget svar jag heller.....
Men det kanske är så att om fler valde att växla beten oftare och plöja upp gamla vallar och så nytt så skulle inte dessa läkemedelsföretag få sälja så mycket avmaskningsmedel... Men vad vet jag, jag är ju bara en vanlig bonnunge! ; )

Nu ska jag ut och njuta lite av solen och pilla på mina pållar. Ha det gott där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar