torsdag 8 mars 2012

8 mars den internationella kvinnodagen.

Jag kan känna att för oss i Sverige så kanske kvinnodagen spelat ut sin roll, i alla fall i mitt liv. Jag förstår givetvis att det finns mycket orättvisor i världen och kvinnor som far illa av olika orsaker och så även i Sverige. Men jag är nog ingen uttalad feminist, jag skulle nog känna mig mer bekväm som humanist.

Jag tycker att alla ska ha rätt till samma lön, att alla ska ha samma skyldigheter och rättigheter oavsett kön!

Det är så dubbelt många gånger, kvinnor vill bli behandlade som jämn bördiga på arbetet, ha samma lön och förmåner, men sedan om vi går ut på en date så vill vi att mannen ska uppföra sig som en gentleman och hålla upp dörren och dra ut stolen mm. Varför ser vi det som självklart att det just är mannen som ska göra sånt?
Eller är det inte så, jag kanske har helt fel!

Hur många män sköter hushålls sysslor medan kvinnan är ute och byter däck på bilen eller hugger ved? Ja ja klyschor jag vet, men allvarligt?!

Det förväntas minst lika mycket av en man som av en kvinna, men på lite olika sätt!
Och tyvärr så är det ju många gånger så att vi för över vårt sätt att vara på våra barn, så att de blir likadana och har samma roll i förhållandet...

Jag är otroligt tacksam över att jag VET att jag kan, jag vet att jag kan byta däck och hugga ved. Det går inte lika fort som när min man gör det men jag kan. Och han kan laga mat, tvätta och städa, och våra barn VET att det är så, de tror inte att det bara är mamma som kan laga mat eller bara pappa som kan tvätta bilen och köra traktor. Sen ska jag ärligt erkänna att det oftast är så här hemma att vi har de gamla vanliga rollerna i ett förhållande där mannen fixar ute och kvinnan inne, men det är för att vi valt att ha det så, det är enkelt och smidigt och går snabbt så att vi får mera tid att tillbringa tillsammans eller göra roliga saker.

Så min önskan och min förhoppning är att mina barn en dag ska kunna allt, de behöver inte vara proffs på allt men de ska kunna klara av alla vardagliga saker som både kvinnor och män gör. Så att ingen ska känna att de måste ha någon annan för att livet ska fungera, utan att den andra ska var det som ger det där lilla extra i tillvaron, det som gör att man trivs fast man gör något som är dötråkigt.

Jag hoppas och tror att de som lever efter oss kommer att komma på att det är bäst om alla kan klara sig själva och att det då blir så mycket lättare att leva tillsammans!


 Feministen Alice Schwarzer som är en av de främsta företrädarna för den tyska kvinnorörelsen debatterade 2010 för ett fullständigt avskaffande av dagen och menar att man i stället ska arbeta för att 365 dagar om året ska vara för både kvinnor och män.
Så ta vara på varandra denna dag och alla andra och njut av allt vad livet ger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar