söndag 5 juni 2011

hästkurs del 2

Igår var det dags igen, var till Lundäng på kurs!

Det blev många intressanta diskussioner och mycket information men även en hel del praktiskt arbete!

Vi fick se exempel på olika typer av Ardenner och hur de visas upp och vad som bedöms under en premiering.
Jungman valack kommer från Ludvika vet inte stammen på honom...

Dolly sto ägs av Ackordshäststiftelsen  e: Bravad u: Dixie född 1997

Astor valack ägs av Rolf Arvidsson e: Acke u: Dolly född 2003
Sen så var det dags att börja jobba lite!

Vi selade på hästarna och så gav vi oss iväg ut på åkern, vi skulle plöja, harva, så havre, sätta potatis och välta innan dagen var slut, så nu var det bara att hugga i! ; )

Jag fick köra ut till plogen med brorsorna Arrak och Astor
Vi harvade med Dolly och Jacken

Sådde med Jungman, som även harvade och fårade för potatisen

Här är det Astor som fårar potatis efter att han och Arrak slitit med plöjningen

Solen sken hela dagen och vi svettades, men det var nog ändå hästarna som svettades mest!
Så efter en dag i hästens fotspår så kan jag med stolthet säga att jag i alla fall varit med och provat att plöja, harva, så och sätta potatis med häst. Och jag blev otroligt inspirerad till att ordna ett eget litet land som jag och Peggy skulle kunna sköta! Så nästa år då kanske jag kan visa bilder på hur jag kör med MIN häst och gör det! HOPPAS!

3 kommentarer:

  1. Låter som en toppendag trots värmen!

    SvaraRadera
  2. pappa sa att dem hade några olika redskap (eller va ja ska kalla det) om vi var intresserade ;) tänkte ja skulle kika på dem iaf o se va de e i för skick.

    SvaraRadera
  3. Gu va kul! Såå jäkla avis :)
    När va de det va dags för den dära resan förresten!? Måste planera in det, så ja inte missar.. Stor kram!! PS: när va de peggy skulle komma ner? Kram igen <3

    SvaraRadera