fredag 28 oktober 2011

LCHF, GI, Flygvärdinnemodellen, Cambridge, ja You name it!

Jag var på en behandling för ett tag sedan och ville ha hjälp med en axel som jag tidigare haft stora problem med och som jag sa till massören -Jag känner av den nu, och jag tror att det är för att jag börjat träna ganska mycket.

Då fick jag frågan om varför jag tränar? Ja, jag tränar för att kunna fortsätta med mitt arbete, för att underhålla kroppen och inte råka ut för skador på grund av att jag är otränad och sen vill jag ju gå ner i vikt också.

Svaret kom snabbt och som en kobra som hugger så talade han om för mig att -Man kan aldrig gå ner i vikt av att träna.....

Jag blev helt ställd där jag låg på bänken och undrade vad han menade, så efter någon minuts tystnad så frågade jag tvekande. -Vad menar du nu?
Då kom det! Under 50 minuter fick jag lyssna på en bergpredikan om att inget annat än LCHF fungerar, för det hade han testat!
Det var det enda sättet att bli av med oönskade kilon och det enda hälsosamma sättet att leva. Jag låg på bänken tyst och fascinerad över att höra någon tala sig så varm om ett sätt att banta, ett sätt som i hans ögon var det enda sättet och den "hemliga" genvägen till smalhet OCH lycka.

Han berättade med en glöd som inte gick att ta miste på hur han en gång tidigare använt sig av denna teknik och gått ner 20 kg, utan att träna en enda gång, och sen, kommer det lustiga i det hela, så berättar han hur han slutat med kosten och börjat äta kolhydrater igen och nu så hade han precis startat om igen för han var tvungen att gå ner i vikt igen. De hade liksom kommit tillbaka igen, inte alla men de flesta, så NU var det dags att köra en kur igen!

Är det så vi vill leva? En ständig kamp mot kilona, ett evigt vägande och strävande efter att nå den optimala "drömvikten".
Det kanske är därför det kallas drömvikt, just för att det är en dröm? Jag har i alla fall givit upp den drömmen om att det ska stå en viss siffra på vågen när jag kliver på den.

Jag har satt andra mål. Jag ska kunna springa en mil i sommar och jag ska ha en kropp som orkar och ser frisk ut.
Jag har provat olika bantningskurer och det är just det de är, kurer, man går ner i vikt medan man "behandlar" sig och sedan kommer det tillbaka igen. För att egentligen är det enkel mattematik, du måste förbruka mer än du konsumerar, du måste göra av med mer energi än du äter!

Det är hemligheten, genvägar finns det tyvärr inte!


Jag är ledsen om jag krossat dina drömmar, men som min pappa brukar säga. -Så är det!

Jag kan förresten meddela att min träning gett resultat, på tre veckor med regelbunden träning har jag omfördelat vikten på min kropp och dessutom gått ner 1,6 kg.
Inte lika fantastiska siffror som min vän gjort med LCHF, men jag vet att min viktförändring är en bonus i den här frågan, för den riktiga vinsten är min ökade styrka och energi!

Så ta hand om dig och din kropp, du har bara en!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar