måndag 20 februari 2012

Nu har vi sportlov

Eller mina barn har det och jag ska vara lite ledig jag också, och som vi ska sporta!

Idag så börjar i alla fall jag veckan med en tripp till gymmet för att svettas lite och sen ska det ringas frisörer och bokas tid och hästarna och hunden ska förhoppningsvis få sig en rejäl motionsrunda. Ja det är ju inga problem att fylla dagarna med aktiviteter och från min sida finns det en önskan om att göra just det medan barnen inte alls har samma behov....

Pratade med en annan mamma till tonåringar som upplevde samma dilemma, hon hade sett till att vara ledig ett par dagar på lovet och frågade sina barn vad de ville göra.
Svaret var ganska enhälligt -Inget!

Nog kan jag komma ihåg att man var trött på lovet och helst av allt ville sova, men i mitt fall så var det inte så ofta som vi blev erbjudna en dag på badhuset eller en resa till slalombacken så jag är övertygad om att jag hade blivit glad och sett fram emot det.

Är det så att vi gör för mycket med våra barn idag? Det får aldrig ha tråkigt, det finns ju så mycket runt omkring oss, TV, dator, internet, telefoner? Våra ungdomar behöver aldrig vänta och längta på samma vis som vi gjorde, shit vad gammal jag låter, vill man se en film så kan man ladda ner den, vill man höra en ny låt så finns den också där ute, vill man ha nya kläder/skor så behöver man inte ens lätta på rumpan allt finns ett klick bort.

Smidigt ja visst, men vad händer med viljan att uppleva saker själv? Är det fler än jag som funderat på dessa saker? Det kanske bara är jag som ser det som ett problem, jag kanske har missat den stora fördelen med allt.

Men ibland önskar jag att vi inte hade någon TV, att internet var begränsat till en viss tid och att telefoner var bara telefoner. Det låter kanske som en motsägelse i sig att skriva något liknande på en blogg....
Men jag har ju fortfarande viljan att göra saker, jag vill lära mig mera och se mer av världen, det är den viljan jag ibland undrar om vi inte förstört lite grann hos våra barn med all tillgänglighet, viljan att uppleva och utforska.

Nu har solen gått upp och jag ska ladda min kropp med lite frukost innan jag drar iväg och tränar.

Ha en underbar dag och så hoppas jag att solen lyser på dig så att du får lite vårfräknar på dina kinder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar