fredag 2 december 2011

Hästar, advent,snö och julkänsla!

Nu har det varit mycket körning med häst ett tag, missförstå mig inte, jag har njutit av varje gång!
Jag blev tillfrågad om jag kunde tänka mig att hjälpa till med körningen till och från Tomtens stuga om det som K sa -Kör ihop sig!

Det hade det gjort i helgen som var så jag fick vara med och köra med Rolle, en ardenner vallack på 11 år. Jag var med på lördagen och då var det vissa "kändisar" där som inte hade en aning om att jag skulle vara kusk!
Kul att få överraska lite. Blev så att jag körde på söndagen också då det fattades kusk, ska köra fredag och lördag i helgen med. Riktigt roligt.


På lördag ska jag dessutom ner till TIRK och vara med på genrepet innan julshowen som är på söndag, då jag kommer att skjutsa tomten med min fina lilla Peggy.


Peggy som igår för första gången i sitt liv fått skor!!!
Hovis tyckte att hon skötte sig utmärkt för att aldig varit med om det tidigare, hon var liiiite vrång med ena bakbenet. Men det ska vi nog kunna träna bort till nästa gång.
Efter det så var vi ju tvungna att ta en liten runda och kolla så att skorna satt som de skulle. ; )
Det gjorde dom och Peggy travade på som en riktigt nöjd och stolt tjej med NYA skor som hon ville visa upp för hela klassen.

Nya skor och mumsandes lite lusern efter en svettig runda! Ganska nöjd Ardenner dam, Primula är liiite avis där i bakgrunden. ; )
I söndags när vi skjutsade folk till tomtens stuga var det ett riktigt otrevligt väder, det regnade och blåste, rakt in på kuskbocken. Det är kapell på vagnarna så gästerna satt tryggt och torrt men kusken (jag) blev rejält genomvåt! På vägen hem var det uppehåll men jag hann inte mycket mer än hem och ta in mina hästar så började det snöa, och som det snöade!
Snöflingorna var centimeter stora och singlade ner från skyn, det var otroligt stämningsfullt, men det var ju bara runt nollan så vägarna blev som isgator och snön försvann på tisdagen igen.

Så nu går jag (eftersom Peggy fått skor) och längtar efter minusgrader och ett fint snötäcke till den 16-17/12 då Peggy och jag ska ner på köpingen och skjutsa alla som vill åka häst och vagn.
Snö gör så mycket för stämningen!

Det var den första advent som kom och gick i ett rasande tempo, snart är det den andra och det går nog lika fort.
När första ljuset brinner, ska jag göra allt jag hinner! Så skrev min älskade lillasyster som kommentar på en bild jag lagt ut, tycker att det stämmer rätt så bra. Det där med julefrid och väntan det vet jag inte om vi har längre.
I veckan har det pysslats och bakats så det stod härliga till. Paket har slagits in, en "advänts"kalender har skapats till mina underbara barns stora förtjusning.
Min, som vanligt, långa lista på "att göra saker" betas sakta av och känslan av att få stryka över saker på den är underbar. Det är min väntan på jul!


När första ljuset brinner 
står julens dörr på glänt
och alla barnen glädjas
att fira få advent

När andra ljuset brinner
är snart lucia här
hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär

När tredje ljuset brinner
vi juleklappar syr
och mamma bakar kakor
och har ett fasligt styr

När fjärde ljuset brinner
vi hämtar julegran
och alla barnen räknar
dan före dan före dopparedan

När alla ljusen brinner
då blir det jättekul
med klapparna och tomtarna
som önskar oss GOD JUL!

1 kommentar:

  1. Javisst ja, det va så den där versen gick :P

    Själv e jag förresteb glad varje dag som itne snön täcker marken, men det är bara för att jag har ett natt-jobb och gärna vill kunna komma hem på morgonen ;) Dessutom gillar jag att åka å hämta barnen eller t ex handla klädd i mina inomhustofflor och en enkel klänning, eller tröja å byxor. Dö skönt, dessutom får man så fina blickar från alla de märkliga människorna man möter som klär sig efter årstid mer än efter vilket väder det är.. (..eller är det jag som e den märkliga;) Tkr i vilket fall inte att varken halsduk eller dunjacka behövs när det är 10-12 grader +

    Förresten, vill se bilder! Ordna det :P

    Puss och kram, från ebbarpskan

    SvaraRadera