måndag 5 december 2011

December är en hektisk månad.

Inte bara för Tomten, utan även för hans hjälpredor!


I veckan har jag varit vid och hjälpt Tomten att köra sina gäster till stugan och så har jag tränat Peggy inför julshowen på TIRK. Som vanligt mycket hästkörning med andra ord!

Helgen började med Fredagen som innebar tomtekörning, jag körde med Rolle och jag hade fått med mig Jessica som skulle åka med och köra själv på lördagen. Fredagen gick lugnt och bra, maten var som vanligt jätte god. Det är farligt det här med att köra åt tomten, jag kommer att rulla fram innan december är slut! ; )

Så blev det Lördag och Peggy och jag skulle ner till TIRK och vara med på genrepet och sen skulle jag och Jessica iväg till tomte stugan och köra. Vi  hade lite pressat tidsschema men det skulle gå, om inte......

Genrepet var väldigt trögstartat! Men till slut så kom de igång och vi fick köra liiite tidigare i programet än planerat.

Så var det då dags Peggy skulle köras in i ridhuset med 6 små ponnyer och deras ryttare efter sig, vid dörren in i ridhuset är det som ett dike?!
Men Peggy tar det lugnt och fint men det blir ju ett litet skutt, men vi hade varnat ponnyerna och deras ryttare innan att det kan skramla lite om vagnen. Väl inne i ridhuset beter sig Peggy som om det är det mest naturliga i världen och vi travar några varv och sedan kör vi ut igen.
Sen är det bara att skynda på med avselning och lastning, allt går utmärkt och Peggy är som vanligt en klippa!


Hem och lasta ur, Primula blir jätte glad när vi kommer hem igen! Och så iväg igen, till nästa uppdrag.


När vi kommer fram står hästarna och de andra kuskarna och väntar på oss, så det är bara att sätta för och börja lasta.
Jessica ska köra Pommac och jag kör efter med Rolle sen kommer K med Lukas och sist G med Truls. Vi  får fulla vagnar ikväll igen. Så kör vi till tomtestugan för att få lite god mat igen, jag är riktigt hungrig nu!


Kvällen rullar på och snart är det dags att sätta för igen och köra hemåt. Gästerna är jättenöjda och tomtemor kommer och tackar dem för besöket. En lyckad kväll med andra ord.

Så har ännu en dag gått och snart är det Söndag och dags för julshowen!



Vi kör ner Peggy med transporten och hon kliver som vanligt på utan att trilskas, sedan lastar Magnus ur själv, inte helt enligt planerna men det gick bra. ;)
Så börjar showen och jag börjar fixa ordning Peggy inför finalen, Tomten kommer.
Det blev flätor med röda band i manen

och svansen

och en liten tomteluva!
Så var det äntligen dags, silverängeln hade gjort sitt nummer och nu ska vi in med alla små ponnyer och vagnen full av tomtenissar. Vi hinner köra ungefär ett halvt varv i ridhuset då sticker en ponny och bockar av sin ryttare mitt framför mig och Peggy. Jag får stopp på Peggy på en gång och så står vi och tittar medan de andra ryttarna försöker få stopp på sina pållar. Den lösa ponnyn lever livet och sparkar bakut och galopperar runt bland de andra innan någon får tag i den och tjejen som trillat av får hjälp upp och vi kan köra en sväng igen. lite snöpligt avslut tycker jag men jag är glad att tjejen klarade sig utan skador och ingen annan trillade av!

Och så klart att Peggy skötte sig utmärkt!
Efter det så körde vi hem genom Tierp och fick många glada tillrop på vägen av förbi passerande som sa

-Men vilken trevlig syn när man kommer hem från jobbet.
-Det är inte ofta man ser ett så fint ekipage här i centrum.

Det är då man sträcker lite på sig och känner sig nöjd med dagen och hästen!
Nu är det måndag och början på en ny vecka med nya mål. Ha en underbar dag!

2 kommentarer:

  1. Tur att Peggy är en riktig pärla som stod still när ponnyerna for omkring! :P

    SvaraRadera
  2. Åh, vad härligt det låter, önskar jag får vara med någon gång och åtminstone se det hela! Kram

    SvaraRadera