torsdag 25 april 2013

Kvällspyssel.....

Har roat mig med att läsa på om unghingstutbildningsprojektet (vilket fantastiskt långt ord ;)
Det är ett projektsamarbete mellan avelsföreningarna för Ardenner, Gotlandsruss och Nordsvensk Brukshäst.


Syftet med projektet är att få fram fler väl hanterade, utbildade och vid avelsvärdering godkända hingstar av ovan nämnda raser vilket gynnar ett långsiktigt bevarande av raserna. Utöver detta är vinsten att de hingstar som inte klarar de rasvisa kraven för avelsgodkännande, har fått en väl genomtänkt utbildning inom brukskörning, och därigenom kan fylla det behov av välutbildade körhästar som marknaden efterfrågar.


Inte kanske för att jag bestämt mig för att Repris ska  bli avelshingst, hur ska man kunna veta om han har det som krävs, utan mera för att jag gillar att ha en plan, ett mål och givetvis en vision!
Och körhäst ska han ju bli i vilket fall som helst!

Det är roligt att träna unghästarna och med dessa "riktlinjer" har jag vissa fasta mål och en lista att bocka av våra framsteg på. Ni som känner mig vet att jag ÄLSKAR listor!! ;)

Så nu anmäler vi oss till projektet och ser vart vägen för oss....






Vi har ju kommit en bit på väg i alla fall!

Sååååå spännande!

Om du är intresserad av att veta mera om projektet kan du läsa mera  här!

1 kommentar:

  1. Åh vad spännande, det blir nog jättekul och intressant!

    SvaraRadera